Medio Ambiente

Pandilla Kids (3ro., 4to., 5to. y 6to. Año de primaria)

PK-MA-82 Composta casera para reducir nuestra huella ecológica en el impacto ambiental

Asesor: MARISA CALLE MONROY

Equipo [Composta casera para reducir nuestra huella ecológica en el impacto ambiental ] Iliana Valentina Olvera Ramírez[Expositor], Rebeca Sara Huerta Rodríguez [Asesor]

Resumen

El siglo XXI trajo consigo la emergencia por COVID 19, crisis que de acuerdo a expertos medioambientales tiene su origen en las perturbaciones ambientales que hemos generado tras nuestros hábitos de consumo. Cuando un sistema se degrada no puede ofrecer servicios ecológicos que garanticen bienestar y salud. (Gómez, L. 2020)

Los residuos son el ejemplo más claro de la desconexión que existe entre el ser humano y su medio ambiente. En la naturaleza no existen residuos, lo que para una especie son desechos para otra son recursos. Es obvio que en las comunidades humanas esto no sucede. Existe un desequilibrio enorme entre la basura que generamos y los recursos naturales que perdemos cada año.

De acuerdo a datos de la Ciudad de México, la materia orgánica supone entre el 30 -50% del peso de los residuos sólidos urbanos; la gran mayoría terminan en vertederos, originando contaminación ambiental al pudrirse. Nuestros hábitos de consumo y desecho rompen el equilibrio natural que protege al hombre de múltiples riesgos. Los problemas sanitarios estarán siempre sujetos a la interacción de cada civilización con su entorno, lo que depende, en esencia, del carácter de la relación hombre-naturaleza.

El compost o composta en un abono orgánico que resulta de la descomposición de la materia orgánica. Es una técnica que trata de simular a la naturaleza para producir humos (reserva importante de materia orgánica en el suelo que brinda nutrientes para las plantas)

El humus es una reserva importante de materia orgánica en el suelo y tiene beneficios físicos, químicos y biológicos. De forma física da consistencia a los suelos evitando la formación de costras y ayuda a la retención y drenado de agua. De manera química ayuda a regular la nutrición vegetal mejorando el intercambio de iones y la asimilación de abonos minerales, además de aportar productos nitrogenados al  suelo degradado. Finalmente de manera biológica sirve de soporte y alimento para los microorganismos.

En esta investigación se pretende demostrar como con hábitos sencillos de separación de basura y uso de la composta casera puede disminuirse la cantidad de residuos en el hogar y con ello impactar positivamente en el medio ambiente.

Se inició registrando la cantidad de “basura” generada por una familia de 5 integrantes, en una semana. Posteriormente, se inició con la separación de basura y la elaboración de composta. Finalmente, se utilizó para abonar un terreno de 4m x 4m en el interior del hogar para usarlo como invernadero.

La investigación demostró que con hábitos sencillos pueden reducirse drásticamente los residuos orgánicos en el hogar y contribuir positivamente en el medio ambiente, así como en la conciencia ecológica de una familia.

Palabras claves: humus, composta, medio ambiente, alimentación, residuos sólidos.  

Pregunta de Investigación

¿Cómo la composta casera reduce la huella ecológica y favorece al cuidado del medio ambiente?

Planteamiento del Problema

La pandemia de COVID que ha sufrido el planeta en el año 2020 y 2021, nos obliga a reflexionar sobre la relación que tenemos con nuestro medio ambiente. El tema de salud planetaria se refiere al conocimiento de la interdependencia entre la actividad humana y los sistemas naturales, así como su impacto en el bienestar de las personas.

Tenemos la obligación de buscar el equilibrio entre lo que extraemos y devolvemos a la naturaleza.

La composta casera es una manera de rescatar esa relación y contribuir de manera positiva a la Salud Ambiental. Es responsabilizarnos de lo que consumismos, evitando el desperdicio y los efectos negativos por su descomposición.

Los materiales y espacio que se necesitan para realizarla no requieren ser especializados y puede incorporarse a los hábitos familiares de separación de basura rescatando la responsabilidad que tenemos con el planeta y conectándonos con él.

Finalmente, esta práctica repercute positivamente no sólo con la salud planetaria, sino también en la economía circular, es decir, procurando que los alimentos mantengan su valor máximo sin convertirse en desperdicio o contaminante.

Antecedentes

La presente investigación tiene como propósito demostrar cómo la elaboración de composta casera puede reducir el impacto de contaminación de una familia de cinco integrantes, al disminuir el desecho orgánico generado de manera cotidiana. Así como mejorar la conciencia ecológica familiar al ser más cuidadosos al adquirir y desechar material orgánico.

Según datos de la SEMARNAT (2017) México produce 35.8 millones de toneladas de desechos orgánicos al año, de los cuales sólo se aprovechan 2.5 millones en digestión anaeróbica y compostaje industrial.

Datos del Banco Mundial, reflejan que en México se desperdician 20.4 millones de toneladas de alimentos cada año, que en promedio por persona equivalen a 158 kilos, es decir, medio kilo de comida por día. (FORBES 2020)

Esa cantidad de alimento genera 36 millones de toneladas de dióxido de carbono (CO2), el cual se puede comparar con la emisión anual de casi 16 millones de vehículos.

La composta casera es una alternativa para disminuir esa contaminación y proveer a la tierra de nutrientes necesarios, es decir, regresar a la Tierra algo de lo que nos ha dado. Sin embargo, esta actividad se realiza en muy baja proporción debido a lo complicado que parece y a que no estamos acostumbrados a hacerlo.

En esta investigación se propuso modificar los hábitos de una familia de 5 integrantes para convertir en composta los residuos cotidianos que se generaban con hábitos sencillos que ayuden a:

  1. No generar basura orgánica
  2. Aprovechar los nutrientes en un huerto familiar.
  3. No interferir en las actividades cotidianas.

Objetivo

  • Proponer un método sencillo para hacer composta casera.
  • Medir el impacto positivo de la elaboración de composta en una familia de 5 integrantes.

Justificación

Desde el punto de vista ecológico la principal ventaja que presenta el uso de compostaje es que nos permite eliminar y reciclar de forma segura los residuos orgánicos biodegradables en nutrientes para la tierra, de esta forma se reduce el problema de contaminación ambiental que genera cuando llega a los vertederos de basura.

Podemos describir otros beneficios como:

  • Da un segundo uso a la materia orgánica recuperándola y reciclándola.
  • Reduce la cantidad de residuos sólidos urbanos (RSU) que llegan a vertederos y plantas de tratamiento por lo que reduce la contaminación del suelo y agua así como la emisión de gases nocivos a la atmósfera.
  • Su uso favorece la productividad de la tierra sin necesidad de aplicar otros productos químicos.
  • La materia orgánica que se aporta con la composta contribuye de manera favorable a aumentar la capacidad hídrica del suelo.
  • Mejora la estructura de los suelos, protege contra la erosión y sirve como sustrato para cultivos, jardines, parques, etc.

Creemos que la incorporación de la composta en los hábitos familiares disminuye el tiempo que se invierte para realizarla y  se vuelve cotidiano su uso, convirtiéndose en una estrategia de beneficio para el planeta y la economía familiar.

Hipótesis

La composta casera es una alternativa económica y sencilla que puede incorporarse a los hábitos familiares para disminuir la contaminación del agua, suelo y ambiente y que contribuye a la economía circular y a la conciencia ecológica familiar.

Método (materiales y procedimiento)

¿Cómo se produce la composta?

Su elaboración es muy sencilla, no se requieren muchos materiales y en cuanto la bibliografía que existe y los diferentes métodos para elaborarla pueden elegirse los que mejor convengan para la familia.

El procedimiento para realizarla puede resumirse de la siguiente manera:

Primero elegir el sitio para realizarla, se recomienda un lugar con sombra y que no se moje en caso de lluvia. La composta requiere aire, humedad, variedad de materiales y calor, por lo que usaremos capas de tierra que vaya tapando los residuos que se desechan.

  1. Aflojar el suelo
  2. Hacer una capa de airación.
  3. Poner una capa de materiales, luego una de tierra y así sucesivamente.
  4. Regar con regularidad pero no demasiado.
  5. Voltear de vez en cuando para favorecer la descomposición.

Este trabajo se inició con investigación documental sobre los métodos para realizar la composta y sus beneficios. Posteriormente la información se presentó en una reunión familiar con los integrantes de la casa y se tomaron decisiones para llevar a cabo la composta.

Los acuerdos fueron:

  1. Se usó un espacio de jardín de 4×4 metros dentro del terreno de la casa.
  2. Se realizó un hoyo de 1.5 x 1.5 metros para iniciar el compostaje.
  3. En la cocina se colocó un recipiente para colocar los residuos orgánicos del día a día.
  4. Al final del día los residuos acumulados se almacenaron en el refrigerador para no generar mal olor.
  5. Una vez por semana el material separado se colocó en el compostero.
  6. Estas actividades fueron distribuidas por los miembros de la familia de forma equitativa.

 

Galería Método

Resultados

Al ser el compostaje un proceso lento, los resultados se pueden observar en la conciencia ecológica de los participantes dado que el incorporar hábitos de separación de basura y realización de composta como actividades cotidianas, se asume como una actividad común e incluso de convivencia familiar.

La cantidad de basura que se redujo por semana fue de una proporción del 70% de la capacidad del bote, lo que derivo incluso en la separación de residuos sólidos como: cartón, tetrapak, plástico, pet, aluminio principalmente; al no ser contaminados con residuos orgánicos.

Con los problemas de contaminación y escasez de espacio para los vertederos urbanos, el compostaje como actividad cotidiana es un gran avance para el aprovechamiento de residuos, la economía circular y la reducción del efecto invernadero.

Los miembros de la familia pudieron expresar su compromiso con el medio ambiente, observando una mayor conexión con el mismo.

La materia orgánica generada fue un beneficio directo al medio ambiente hogareño como abono para la vegetación del jardín.

Si bien el beneficio del uso de la composta no se puede medir a corto plazo, por el tiempo que requiere la descomposición, si se pudo observar beneficios directos en la reducción de basura en el hogar, permitiendo como actividad colateral la separación de residuos sólidos.

La difusión de esta actividad puede contribuir positivamente en su réplica con otras familias amigas o parientes lo que repercutiría en un impacto ambiental de mayor alcance.

Galería Resultados

Discusión

SAGARPA (2000), define a la composta como un abono orgánico que se forma por la degradación microbiana de materiales acomodados en capas y sometidos a un proceso de descomposición. Tiene la ventaja de que los microorganismos que llevan a cabo la descomposición de los materiales lo hacen de manera natural, además de que el método para realizarse es fácil y económico.

Tiene muchos beneficios de los que se rescata:

Beneficios para el suelo:

  • Mejorar la sanidad y crecimiento de las plantas.
  • Es una fuente de nutrimentos para las plantas.
  • Aumenta la capacidad de retención de humedad del suelo.
  • Es una fuente alimento para los microorganismos.
  • Disminuye los cambios bruscos de temperatura en el suelo.
  • Logra la descomposición parcial o casi completa de algunos residuos agrotóxicos.

Beneficios para la Salud Planetaria:

  • Protege el ambiente al disminuir la contaminación por CO2 producida en la descomposición de materiales orgánicos.
  • Preserva nuestro ecosistema.
  • Reduce hasta el 90% los residuos sólidos urbanos (RSU) de una forma segura.
  • Mejora la estructura de los suelos.
  • Su uso requiere un menor uso del terreno, tiene menor impacto sobre el paisaje, suelo y agua subterránea debido a que reduce el volumen de residuos que se va al relleno sanitario.
  • Su realización favorece la lucha contra el cambio climático por la fijación de dióxido de carbono en los suelos.
  • Conecta al ser humano con la naturaleza al convertirse en un agente que contribuye de una manera positiva en el medio ambiente y permite la reflexión sobre los hábitos de consumo.
  • Fomenta la participación ciudadana y aumenta el valor de la responsabilidad, el trabajo en equipo y el respeto al planeta.

Conclusiones

El compostaje como medida de reducción de basura orgánica en las ciudades es una alternativa viable, económica y sencilla. Quizá el tema de espacio en hogares pequeños pudiera ser una limitante, sin embargo el uso de cubetas o espacios compartidos son una alternativa para atender ese problema. Las investigaciones al respecto se han centrado en los beneficios para la agricultura, sin embargo es importante enfocarse en la conciencia ecológica, la conexión con el medio ambiente y en la responsabilidad que tenemos con los desechos propios.

Es importante despertar en la población una responsabilidad con la naturaleza, darnos cuenta de que la basura no desaparece cuando sale de los hogares, se considera que los desechos no existen en el ciclo de la naturaleza, somos responsables de lo que consumimos y de la manera en la que nos deshacemos de los desperdicios.

La elaboración de composta como actividad cotidiana en cada una de las familias es una acción que repercutiría favorablemente para alcanzar los objetivos 11, 13 y 15 del desarrollo sostenible acordados en el 2015.
Los residuos que cotidianamente se generan en un hogar y que se desechan de manera cotidiana a la basura no se visualizan con un problema. Existe una desconexión con el impacto de estos residuos en el medio ambiente por no verlos.

El uso de composta casera tiene una repercusión positiva reduciendo la cantidad de basura generada, en despertar la conexión con el ambiente y acrecentando la conciencia y responsabilidad ecológica.

Los residuos son el ejemplo más claro de la desconexión que existe entre el ser humano y su medio ambiente. En la naturaleza no existen residuos, lo que para una especie son desechos para otra son recursos. El uso de composta casera permite visualizar el desequilibrio enorme entre la basura que generamos y los recursos naturales que perdemos cada año.

Bibliografía

Barrena, G.. (2006). Compostaje de residuos sólidos orgánicos. 25/04/2021, de Fundación Privada de Estudios del Medio Ambiente Sitio web: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5307/rbg1de1.pdf

Forbes Staff. (2020). Cada mexicano desperdicia 158 kilos de comida al año. 25/04/2021, de Forbes México Sitio web: https://www.forbes.com.mx/cada-mexicano-desperdicia-158-kilos-de-comida-al-ano/#:~:text=Notimex.,la%20producci%C3%B3n%20para%20consumo%20humano.%20Forbes%20Staff%20enero%2015,%202020%20@%205:01%20pm

CCA (2017), Caracterización y gestión de los residuos orgánicos en América del Norte, informe sintético, Comisión para la Cooperación Ambiental, Montreal, 52 pp. Comisión para la Cooperación Ambiental, 2017 ISBN: 978-2-89700-232-9 (versión electrónica)

Hernández,  A. (2003). La composta su elaboración y beneficio. México: Universidad Autónoma Agraria. (Versión electrónica)

SAGARPA. (200). Elaboración de Composta. México: Subsecretaría de Desarrollo Social.

Rios, A y Rios S.. (2012). Manual Básico para hacer Composta. Coahuila, México: BioCorima, A.C.

Summary

The 21st century brought with it the emergency due to COVID 19, a crisis that according to environmental experts has its origin in the environmental disturbances that we have generated after our consumption habits. When a system degrades it cannot offer ecological services that guarantee well-being and health. (Gómez, L. 2020) Waste is the clearest example of the disconnect that exists between humans and their environment. In nature there are no residues, what for one species are waste for another are resources. It is obvious that in human communities this does not happen. There is a huge imbalance between the garbage we generate and the natural resources we lose every year. According to data from Mexico City, organic matter represents between 30-50% of the weight of urban solid waste; the vast majority end up in landfills, causing environmental pollution by rotting. Our consumption and waste habits break the natural balance that protects man from multiple risks. Health problems will always be subject to the interaction of each civilization with its environment, which depends, in essence, on the nature of the man-nature relationship. Compost or compost into an organic compost that results from the decomposition of organic matter. It is a technique that tries to simulate nature to produce smoke (an important reserve of organic matter in the soil that provides nutrients for plants) Humus is an important reservoir of organic matter in the soil and has physical, chemical and biological benefits. In a physical way, it gives consistency to the soils avoiding the formation of crusts and helps to retain and drain water. Chemically, it helps regulate plant nutrition by improving ion exchange and the assimilation of mineral fertilizers, as well as providing nitrogenous products to degraded soil. Finally, in a biological way, it serves as a support and food for microorganisms.

The 21st century brought with it the emergency due to COVID 19, a crisis that according to environmental experts has its origin in the environmental disturbances that we have generated after our consumption habits. When a system degrades it cannot offer ecological services that guarantee well-being and health. (Gómez, L. 2020) Waste is the clearest example of the disconnect that exists between humans and their environment. In nature there are no residues, what for one species are waste for another are resources. It is obvious that in human communities this does not happen. There is a huge imbalance between the garbage we generate and the natural resources we lose every year. According to data from Mexico City, organic matter represents between 30-50% of the weight of urban solid waste; the vast majority end up in landfills, causing environmental pollution by rotting. Our consumption and waste habits break the natural balance that protects man from multiple risks. Health problems will always be subject to the interaction of each civilization with its environment, which depends, in essence, on the nature of the man-nature relationship. Compost or compost into an organic compost that results from the decomposition of organic matter. It is a technique that tries to simulate nature to produce smoke (an important reserve of organic matter in the soil that provides nutrients for plants) Humus is an important reservoir of organic matter in the soil and has physical, chemical and biological benefits. In a physical way, it gives consistency to the soils avoiding the formation of crusts and helps to retain and drain water. Chemically, it helps regulate plant nutrition by improving ion exchange and the assimilation of mineral fertilizers, as well as providing nitrogenous products to degraded soil. Finally, in a biological way, it serves as a support and food for microorganisms.

Research Question

How does homemade compost reduce the ecological footprint and favor the care of the environment?

Problem approach

The COVID pandemic that the planet has suffered in 2020 and 2021 forces us to reflect on the relationship we have with our environment. The topic of planetary health refers to the knowledge of the interdependence between human activity and natural systems, as well as its impact on the well-being of people. We have an obligation to find a balance between what we extract and return to nature. Homemade compost is a way to rescue that relationship and contribute positively to Environmental Health. It is taking responsibility for what you consume, avoiding waste and the negative effects of its decomposition. The materials and space that are needed to carry it out do not need to be specialized and can be incorporated into the family habits of garbage separation, rescuing the responsibility we have with the planet and connecting with it. Finally, this practice has a positive impact not only on planetary health, but also on the circular economy, that is, ensuring that food maintains its maximum value without becoming waste or polluting.

Background

The purpose of this research is to demonstrate how homemade compost can reduce the pollution impact of a family of five, by reducing the organic waste generated on a daily basis. As well as improving family ecological awareness by being more careful when acquiring and disposing of organic material. According to data from SEMARNAT (2017), Mexico produces 35.8 million tons of organic waste per year, of which only 2.5 million are used in anaerobic digestion and industrial composting. Data from the World Bank reflect that in Mexico 20.4 million tons of food are wasted each year, which on average per person is equivalent to 158 kilos, that is, half a kilo of food per day. (FORBES 2020) That amount of food generates 36 million tons of carbon dioxide (CO2), which can be compared with the annual emission of almost 16 million vehicles. Homemade compost is an alternative to reduce this pollution and provide the earth with necessary nutrients, that is, to return to the Earth some of what it has given us. However, this activity is carried out in a very low proportion due to how complicated it seems and because we are not used to doing it. In this research, it was proposed to modify the habits of a family of 5 members to compost the daily waste that was generated with simple habits that help to: 1. Do not generate organic waste 2. Take advantage of the nutrients in a family garden. 3. Do not interfere with daily activities.

Objective

• Propose a simple method for making homemade compost. • Measure the positive impact of composting in a family of 5 members.

Justification

From the ecological point of view, the main advantage of the use of composting is that it allows us to safely eliminate and recycle biodegradable organic waste into nutrients for the earth, thus reducing the problem of environmental pollution that it generates when it reaches garbage dumps. We can describe other benefits as: – Give a second use to organic matter by recovering and recycling it. – It reduces the amount of urban solid waste (MSW) that reaches landfills and treatment plants, thus reducing soil and water pollution as well as the emission of harmful gases into the atmosphere. – Its use favors the productivity of the land without the need to apply other chemical products. – The organic matter that is provided with the compost contributes favorably to increasing the water capacity of the soil. – Improves the structure of soils, protects against erosion and serves as a substrate for crops, gardens, parks, etc. We believe that the incorporation of compost into family habits reduces the time invested to make it and its use becomes daily, becoming a strategy of benefit for the planet and the family economy.

Hypothesis

Homemade compost is an inexpensive and simple alternative that can be incorporated into family habits to reduce water, soil and environmental pollution and that contributes to the circular economy and family ecological awareness.

Method (materials and procedure)

How is compost produced? Its elaboration is very simple, many materials are not required and as far as the bibliography that exists and the different methods to elaborate it, the ones that best suit the family can be chosen. The procedure to carry it out can be summarized as follows: First choose the place to carry it out, a shady place is recommended and that does not get wet in case of rain. Compost requires air, humidity, a variety of materials and heat, so we will use layers of earth to cover the waste that is discarded. 1. Loosen the soil 2. Make a layer of aeration. 3. Put a layer of materials, then a layer of soil and so on. 4. Water regularly but not too much. 5. Turn from time to time to promote decomposition.

This work began with documentary research on composting methods and their benefits. Subsequently, the information was presented at a family meeting with the members of the house and decisions were made to carry out the compost. The agreements were: 1. A 4×4 meter garden space was used within the house grounds. 2. A 1.5 x 1.5 meter hole was made to start composting. 3. In the kitchen a container was placed to place the organic waste from day to day. 4. At the end of the day, the accumulated waste was stored in the refrigerator so as not to generate a bad smell. 5. Once a week the separated material was placed in the compost bin. 6. These activities were distributed by family members equally.

Results

Since composting is a slow process, the results can be observed in the ecological awareness of the participants since incorporating habits of garbage separation and composting as daily activities is assumed as a common activity and even family life. The amount of garbage that was reduced per week was a proportion of 70% of the capacity of the can, which even resulted in the separation of solid waste such as: cardboard, tetrapak, plastic, pet, aluminum mainly; not being contaminated with organic waste. With the problems of pollution and lack of space for urban landfills, composting as a daily activity is a great advance for the use of waste, the circular economy and the reduction of the greenhouse effect. Family members were able to express their commitment to the environment, observing a greater connection with it. The organic matter generated was a direct benefit to the home environment as compost for the garden vegetation. Although the benefit of the use of compost cannot be measured in the short term, due to the time that decomposition requires, direct benefits could be observed in reducing household waste, allowing the separation of solid waste as a collateral activity. The dissemination of this activity can contribute positively to its replication with other family friends or relatives, which would have a greater impact on the environment.

Discussion

SAGARPA (2000) defines compost as an organic fertilizer that is formed by the microbial degradation of materials arranged in layers and subjected to a decomposition process. It has the advantage that the microorganisms that carry out the decomposition of the materials do so naturally, in addition to the fact that the method to be carried out is easy and inexpensive. It has many benefits from which it is rescued: Benefits for the soil: – Improve the health and growth of plants. – It is a source of nutrients for plants. – Increases the moisture retention capacity of the soil. – It is a food source for microorganisms. – Reduces sudden changes in temperature on the floor. – It achieves the partial or almost complete decomposition of some agro-toxic residues. Planetary Health Benefits: – Protects the environment by reducing CO2 pollution produced in the decomposition of organic materials. – Preserve our ecosystem. – Reduces up to 90% urban solid waste (MSW) in a safe way. – Improves the structure of soils. – Its use requires less land use, has less impact on the landscape, soil and groundwater because it reduces the volume of waste that goes to the sanitary landfill. – Its realization favors the fight against climate change by the fixation of carbon dioxide in the soils. – It connects the human being with nature by becoming an agent that contributes in a positive way to the environment and allows reflection on consumer habits. – It encourages citizen participation and increases the value of responsibility, teamwork and respect for the planet.

Conclusions

Composting as a measure to reduce organic waste in cities is a viable, cheap and simple alternative. Perhaps the issue of space in small homes could be a limitation, however the use of buckets or shared spaces are an alternative to address this problem. Research in this regard has focused on the benefits for agriculture, however it is important to focus on ecological awareness, the connection with the environment and the responsibility we have with our own waste. It is important to awaken in the population a responsibility with nature, to realize that garbage does not disappear when it leaves the homes, it is considered that waste does not exist in the cycle of nature, we are responsible for what we consume and the way in which we get rid of waste. Composting as a daily activity in each of the families is an action that would have a positive impact on achieving the goals 11, 13 and 15 of sustainable development agreed in 2015.
The waste that is generated daily in a home and that is discarded in the trash on a daily basis is not visualized with a problem. There is a disconnect with the impact of this waste on the environment by not seeing it. The use of homemade compost has a positive impact by reducing the amount of garbage generated, awakening the connection with the environment and increasing ecological awareness and responsibility. Waste is the clearest example of the disconnect that exists between humans and their environment. In nature there are no residues, what for one species are waste for another are resources. The use of homemade compost allows us to visualize the enormous imbalance between the garbage we generate and the natural resources that we lose every year.

Bibliography

Barrena, G .. (2006). Composting of organic solid waste. 04/25/2021, from the Private Foundation for Environmental Studies Website: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5307/rbg1de1.pdf Forbes Staff. (2020). Each Mexican wastes 158 kilos of food a year. 04/25/2021, from Forbes México Website: https://www.forbes.com.mx/cada-mexicano-desperdicia-158-kilos-de-comida-al-ano/#:~:text=Notimex. ,% 20production% C3% B3n% 20for% 20consumption% 20human.% 20Forbes% 20Staff% 20January% 2015,% 202020% 20 @% 205: 01% 20pm CEC (2017), Characterization and Management of Organic Waste in North America, Synthetic Report, Commission for Environmental Cooperation, Montreal, 52 pp. Commission for Environmental Cooperation, 2017 ISBN: 978-2-89700-232-9 (electronic version) Hernández, A. (2003). The compost its elaboration and benefit. Mexico: Autonomous Agrarian University. (Electronic version) SAGARPA. (200). Compost elaboration. Mexico: Undersecretariat of Social Development. Rios, A and Rios S .. (2012). Basic Manual for Composting. Coahuila, Mexico: BioCorima, A.C.